Visar 161 artiklar
Image Hymns to the Night
EN AV ÅRETS SKIVOR 2010 ENLIGT JOHANNA PAULSSON, DAGENS NYHETER

5 AV 5 MÖJLIGA I BETYG I DAGENS NYHETER
"Att lyssna på Tommie Haglunds symfoniska poem för violin och orkester "Hymns to the night" i gryningen efter årets ljusaste natt var inte alls så konstigt som jag först trodde. Denna nattmusik närmar sig mörkret på ett sätt som har få jämförelser. Likt en långsam dans mellan solostämman och orkestern eller mellan jaget och jagupplösningen där turerna är sådana att man inte säkert vet vem som för eller vem som låter sig föras. Men här finns mot slutet också ett ljus eller kanske skall man kalla det en klarhet som har en gryning i sig. I "Röstens dotter" för kammarensemble och två sopraner är orden heliga Birgittas och ämnet smärtans mystik hos Maria som ser sin son på korset. Men musiken är inte abstrakt andlig utan är närmast kroppslig i sina reaktioner över textens hetta. Det tredje stycket på denna porträttskiva, "To the sunset breeze" för gitarr, harpa och stråkkvartett, är inspirerat av världens kanske mest läkande lyriker, Walt Whitman. En musik om en svalkande aftonbris som avslutar ett förtätat musikaliskt dygn med Tommie Haglund."
(Martin Nyström, Dagens Nyheter)

16 kr (159 kr)
Image Double concerto / Frames in transit
Västerås Sinfonietta fortsätter sin skivserie med spännande ny, svensk konstmusik! Jesper Nordin har bland annat vunnit Sveriges mest prestigefyllda tonsättarutmärkelse, det stora Christ Johnson-priset, och hans musik, som bär spår av såväl svensk folkmusik, rock och improvisation uppförs världen över. Medverkar gör Trio Trespassing (Daniel Frankel, violin, Niklas Brommare, slagverk, Jesper Nordin, elektronik) och Daniel Frankel, violin, och Åsa Åkerberg, cello. Allt sammanhållet av dirigenten Johannes Gustavsson.
OPUS 5/5 rating
"Solistinsatserna är genomgående utmärkta och Västerås Sinfonietta svarar för förstklassigt orkesterspel under Johannes Gustavssons ledning."


16 kr (159 kr)
Image Blåslåtar
GRAMMIS-NOMINERAD 2011

LIRA GILLAR

5 AV 6 MÖJLIGA I BETYG I SVENSKA DAGBLADET

4 AV 5 MÖJLIGA I BETYG I DAGENS NYHETER


"Med Lena Willemark kom traditionella fiollåtar in i Elise Einarsdotter Ensemble, och för jazzsaxofonisten Jonas Knutsson blev det avstamp till en upptäcktsresa. Här spelar han förutom sopransaxofon också alt och baryton, med jazzidiomet något i behåll. Det är många polskor, från norr till söder, med tonvikt på Dalarna. Den dansanta och sirliga polskan rör sig i en förfinad böljegång och blir aldrig någonsin enahanda. En titel som Polska från Barsebäck, efter Ale Möller, har nästintill en miljöpolitisk udd, och med Baggbölebäckens klagan får den besjälade naturen sista ordet."
(Svenska Dagbladet)





16 kr (159 kr)
Image Carve
LIRA GILLAR

Lisa Ullén Piano, preparerat piano
Nina de Heney, kontrabas

Gravyr och skulptur är urgamla hantverk; oavsett om de är utförda i is, trä, sten, eller ben, är deras kännetecken långsamhetens, och tidslöshetens. Att gravera, att skulptera, skulle kunna betraktas som konsten att överlämna sig till elementet genom att begripa elementet. När ett verk är slutfört, kan det leva vidare i århundraden eller smälta, försvinna inom ett dygn.

Lisa Ullén och Nina de Heney presenterar på detta dubbelalbum en samling musik- och ljudskulpturer; samtliga verk är ögonblickliga kompositioner: expressiva, precisa och minimalistiska stycken, kanhända av is, trä, sten eller ben. Gjorda för att leva vidare i århundraden, eller för att smälta, försvinna inom ett dygn. Pianisten och kompositören Lisa Ullén är verksam inom den svenska jazz- och improvisationscenen. Hon spelar som solist och ingår även i flera grupper, bland annat Lisa Ullén Quartet . Hon har medverkat i internationella samverkansprojekt, med turnéer i Europa och USA. Lisa Ullén Quartet har nyss släppt sin andra CD, REVOLUTION ROCK; hon medverkar också på polske bassisten Rafal Mazurs senaste skiva, på AUDIO TONG, som kom ut hösten 2008.

Kontrabasisten Nina de Heney studerade för Miroslav Vitous på anrika New England Conservatory i Boston 1981 till 1983. Hon studerade 2004 till 2006 vid solistdiplomutbildningen på Göteborgs Musikhögskola. Hon arbetar sen länge både som solist och som medlem i flera grupper. Hon medverkar också i flera tvärkonstnärliga projekt, så som med dansaren Anna Westberg i projektet Dance'n Bass. 2008 nominerades hon till Guld Jazzkatten vid årets Swedish Jazz Celebration.


16 kr (159 kr)
Image City
LIRA GILLAR

"Skivan är magisk från början till slut".
LIRA nr 4-2010 / Maria Lagergréen

"En ensemble som flödar av energi!
Betyg: 4
SvD / Ingrid Strömdahl / 2010-09-29

"Lundqvist är en sångerska att hålla öron och ögon på, för det hon har gjort hittills lovar mer än gott för framtiden."
Betyg: 4 - "Veckans skivsläpp"
Smålandsposten / Magnus Nilsson / 2010-09-22

"En platta med varierad nutida jazz som kombinerar busig bop, brännhet bossa och bedårande ballader"
Betyg: 4
Hallandsposten & Hallands Nyheter / Martin Erlandsson / 2010-11-03

"Det finns många bra svenska jazzsångerskor men Anna har något extra i sin röst. Starka melodier och bra balans mellan sång och musik".
Betyg: 4
Skaraborgs Allehanda / Jan Backenroth / 2010-11-05

"Musikaliskt är den här kvartetten toppen, till och med bättre än på fjolårsdebuten."
Betyg: 3
Kristianstadsbladet / Sven Bjerstedt / 2010-09-29

"Anna sjunger med sprittande rytmik, känsla och energi samt bettfyllt spel av samtliga instrumentalister".
Ljusnan / Thord Ehnberg / 2010-08-31

"Jag gillar verkligen Anna. Hon har en härlig röst med fyllighet, elasticitet och bra omfång. Hon omger sig med högst begåvade och kvalificerade musiker.
Betyg: 3
Jönköpingsposten / BO LEVANDER / 2010-09-12

When Anna Lundqvist Quartet's first CD, "Borderline fiesta" (dBCD130) was released it was called "one of the strongest Swedish jazz CD's of 2009" by delighted critics. Anna Lundqvist is keen on the jazz traditions in her original music, but also finds inspiration in exotic music from Cuba, Brazil, and Africa, for example. The other quartet members are Fabian Kallerdahl/piano, Mattias Grönroos/bass, and Jon-Erik Björänge/drums. Add to this the now permanent guest saxophoniste Björn Almgren!


16 kr (159 kr)
Image Key Paintings
Susanna Lindeborg piano

Susanna Lindeborg solo i sprakande piano-improvisationer i många färgskiftningar. Ett par spår kombinerat med elektro- akustiska bakgrunder. Susanna Lindeborg började sin professionella musikaliska karriär i slutet av sjuttiotalet. Det man främst tänker på i samband med Susanna Lindeborg är hennes arbete med blandningen av akustiska och elektroniska instrument, vilket framförallt har blivit känt genom gruppen Mwendo Dawa, som har haft framgångar i Europa, Nord-och Sydamerika. Susanna har med gruppen framträtt bl.a. på festivaler såsom Montreux, Northsea och Montreal. Senaste åren har hon regelbundet gjort konserter i USA och Canada med Mwendo Dawa och även trion Natural Artefacts. Susanna Lindeborg skriver en hel del musik och framträder också solo tillsammans med elektroakustiska bakgrunder på dator. Första soloCDn kom1989. "Susanna Lindeborg is a refreshingly original voice that easily holds the listener´s attention for a full-length solo album: not an easy feat." S Loewy, Cadence, USA


16 kr (159 kr)
Image Debris reassembled
EN AV ÅRETS SKIVOR 2010 ENLIGT MARTIN NYSTRÖM PÅ DAGENS NYHETER

4 AV 5 MÖJLIGA I BETYG I DAGENS NYHETER

4 AV 5 MÖJLIGA I BETYG I GÖTEBORGS-POSTEN

"Kammarensemblen Pärlor för svin som genom åren fått mer än 120 verk komponerade till sig kallar sig nu för The peärls before swïne experience, med en blinkning till såväl Jimi Hendrix som Mötley Crue. På nya albumet framför de Tony Blomdahls fantastiska trashmetalutbrott i "Anti focus", annars är det överraskande sansat. Som i Henrik Strindbergs "Lågmälda göranden" där ett sprött sound kastas ut i en virvlande luft och i Christofer Elghs "Variationer över en sentimental visa" där ett minne kommer krängande hit och dit likt en berusad. Eller i Pär Lindgrens "Soirée de Noël, débris rassamblés"med sin thailändska melodi som han hörde dagen före tsunamin, och i Mattias Petersson infallsrika datorstyrning i "1st application". Vackert och känsligt framför de också Peter Hansens "Schweinbird" som lika gärna kunde varit inspirerad av Buxtehude som av ett berömt utrop av Peter Sellers. Nutida kammarmusik i hårdkokt koncentrat men utan instängande konturer."
(Dagens Nyheter)

Pärlor för svin (Sara Hammarström ,flöjter, George Kentros ,violin, Mats Olofsson, cello och Mårten Landström, piano) bildades 1995. Utifrån idén att framträda med korta stycken har de skapat sin egen repertoar genom beställningar av nya verk som nu består av över 120 verk från 20 länder, komponerade av tonsättare som Anders Hillborg, Mikael Edlund, David Lang, och Tristan Murail. " Om det finns en 'svinestetik'- är det att vi försöker vara medvetet opretentiösa och tämligen direkta när vi spelar och vi försöker också hitta en emotionell kärna i all musik vi spelar."


16 kr (159 kr)
Image Satyricon
EN AV ÅRETS BÄSTA SKIVOR 2009 ENLIGT SVENSKA DAGBLADET

Att använda sig av traditionen för att hitta vägen framåt: så kan B Tommy Anderssons musik sammanfattas. Förutom att musiken klingar naturligt finns där ett längtansfullt drag. B Tommy Anderssons verklista är mycket diger och omfattar ett stort antal orkesterstycken, solokonserter, kammarmusikverk och körstycken. I det här tonsättarporträttet representeras samtliga kategorier av orkesterverket Satyricon, solokonserterna Reflections för sopransoaxofon och orkester, Konsert för horn och orkester, körverken Sonnet XVIII och Kyssar vill jag dricka och Pieces for Pontus för solopiano.


16 kr (159 kr)
Image Blue Marmalade
LIRA GILLAR

"Ola Melander (klaviaturer) har tillsammans med Blue Marmalade Band (Rickard Hauer, gitarr, Hannes Wall, bas, Henrik Eriksson Lindér, trummor) spelat in något så otidsenligt som en svensk fusionplatta. Fina gäster som Janne Schaffer, Jojje Wadenius och Sofi Hellborg borgar för god kvalitet. Dock, fusion kräver en lyssnare med tålamod och sinne för snabba solon samt hängivelse för en genre som är ganska låst i sin form. Blue Marmalade är förmodligen (jag har förstås inte hört alla) den bästa svenska fusionplattan sedan Hörselmats glansdagar eller Jukka Tolonen Band på 70-talet. Jag vet inte om intresset för denna musik är på väg upp igen efter lång kräftgång. Men i så fall har Ola Melander en god tid framför sig."
(Lira)

Ola Melander featuring Georg Wadenius-Janne Schaffer-Sofi Hellborg! "Blue Marmalade" is a fusion CD with a mix of pop, rock, jazz and funk. The original songs by Ola Melander are also inspired by Swedish ethnic music, and Indian, African and Balcan traditions. Three of the songs has lyrics by Ola Melander, and the rest are instrumental. Don't miss this unique CD with both Schaffer and Wadenius! Blue Marmalade Band is Ola Melander (keyboards), Rickard Hauer (electric guitar), Hannes Wall (bass), Henrik Eriksson Lindér (drums).


16 kr (159 kr)
Image Excursions
5 AV 6 MÖJLIGA I BETYG I SVENSKA DAGBLADET

"Susanna Lindeborgs pianoimprovisationer på Excursions är oupphörligt fascinerande. I de flesta stycken hör vi enbart Lindeborgs piano, men någon gång improviserar hon också mot elektroakustiska bakgrunder. Musiken är suggestivt varierad. Susanna Lindeborg kan mullra ut i mäktiga tonkaskader, men också dröja i en andäktig sprödhet. Hon hugger upp melodin i snärtiga staccaton, men låter den också söka sin form i ett gnistrande flöde. Solopianot är en svårbemästrad form. Keith Jarrett har skapat ett mått för soloimprovisationen, men Susanna Lindeborg skapar sitt eget, unika uttryck i ögonblicket."
(Svenska Dagbladet)

"LJ Records 20-årsjubilerar med ett av de mest intressanta pianosolo-albumen den här sidan Keith Jarretts Facing You. Konstmusik, jazzimprovisation, ambient - en totalupplevelse!"
(musikindustrin.se)

"Susanna Lindeborg sätter alltid stor prägel på soundet hos halländska gruppen Mwendo Dawa. Det känns därför naturligt att hon får till bra soloskivor. I likheten med gruppen utvecklas Lindeborg fortfarande, efter flera decennier på scen, och hon har nått välförtjänta framgångrar på turnéer och festivaler runtom i världen. Excursions är hennes tredje och hittills kanske mest spännande album, med 15 egna kompositioner. Det är svårt att säga vad som berör allra mest denna gång - bilderna, tekniken, tempokasten, nerven, hela den dramatiska intensiteten. Lindeborg målar ut fängslande landskap, endera det rör sig om rena pianostycken eller partier med elektroakustisk inramning. Det är varierat och suggestivt. Musiken andas djup inspiration."
(Hallandsposten)

"Lindeborgs Excursions är...energisk..."
"...koncentrationen...hög. Hon har en kontroll som inte utesluter ett lössläppt virvlande eller djupmuller."
(tidningenkulturen.se)

"...det är bara att bocka och buga för hennes imponerande tekniska skicklighet vid pianot."
(Smålänningen)

Excursions presenterar Susanna Lindeborgs tredje soloCD i sprakande personliga pianoimprovisationer.
Ett par spår kombinerat med elektro- akustiska bakgrunder.
Det man främst tänker på i samband med Susanna Lindeborg är hennes arbete med blandningen av akustiska och elektroniska instrument, vilket framförallt har blivit känt genom gruppen Mwendo Dawa. Susanna har turnerat mycket internationellt med framgångar i Europa, Nord-och Sydamerika och Kina på stora festivaler såsom Montreux, Northsea och Montreal. Senaste åren har hon regelbundet gjort konserter i USA och Canada med Mwendo Dawa, Natural Artefacts och LJDuo. Som pianosolist turnerar hon också i Europa och skriver musik för de olika grupperna.

"Susanna Lindeborg is a refreshingly original voice that easily holds the listener´s attention for a full-length solo album: not an easy feat." S Loewy, Cadence, USA


16 kr (159 kr)
Image Liuto con forza
4 AV 5 MÖJLIGA I GÖTEBORGS-POSTEN

Att en cd bär namnet Liuto con forza kan tyckas absurt. Lutan: ett tonsvagt instrument som hämtats från en hövisk kultur med helt andra ljuddimensioner. Men den som lyssnar på skivan kommer att upptäcka att titelns paradox är skenbar.
Allt handlar om hur man lyssnar. Den som accepterar att kraft kan dölja sig bakom även små åthävor har mycket att hämta.
Utan att innehålla några drag av pastisch visar alla verk på cd'n upp olika typer av relationer till historien och till den speciella medlem av lutfamiljen som används - renässansluta, barockluta och teorb.


16 kr (159 kr)
Image Music Inside The Language
5 AV 6 MÖJLIGA I BETYG I SVENSKA DAGBLADET

4 AV 5 MÖJLIGA I BETYG I GÖTEBORGS-POSTEN

"Med trippel-cd:n Music inside the language släpper pianisten, improvisatören och kompositören Sten Sandell sitt tionde album i eget namn. Numera får vi även lägga till forskare bland titlarna då detta album är en del i en avhandling om improvisationsmusik som Sandell sedan fyra år arbetar med vid Göteborgs universitet. Det hindrar dock inte albumet från att tydligt stå på egna ben. Röster, piano, orgel, elektronik, gitarr, cello och bas i skiftande dräkter och olika konstellationer. Lästa dikter av Bengt Emil Johnson med flera. Det är lika mycket ljudlig poesi som poetiska ljud. Trion med Sandells piano, Sofia Jernbergs sång och Nina de Heneys bas utforskar hur olika accenter och angreppssätt förflyttar musikens centrum och skapar ett hörspel där språk med eller utan ord förtätas och förtunnas - faller sönder. Det är mycket stimulerande, man ges utrymme att både förundras och fundera, retas och finna njutning. Likaså i duon med gitarristen David Stackenäs där samspelet och dialogen är enastående. Men Sandell klarar sig även utmärkt på egen hand. Han framför solostycken för piano där han blandar stumma klanger med handfasta nedslag. Kanske är det ändå dramat Munnen som tilltalar mest: ett hummande piano, muterad blues med elektroniskt förvrängd röst, ett suggestivt skavande med piano, röst, orgel och elektronik i en mångfacetterad helhet. En annan godbit är Borduna, ett timslångt stycke där ljuddesignern Sandell skapar en både meditativ och mystisk organism."
(Svenska Dagbladet)

"Det sker saker hela tiden. I klangerna, i mellanrummen, i mötet mellan språk och musik. Sten Sandells trippelcd är del av ett större forskningsprojekt i improvisationsmusik. Ibland tar han avstamp i texter av Bengt Emil Johnson och Willy Kyrklund, bjuder in andra musiker, som i de makalösa språksångerna med Sofia Jernberg och Nina de Heney och ett svindlande duosamtal med gitarristen David Stackenäs. Sten Sandells pianospel rör sig obehindrat mellan olika uttryck, han prövar ord och utmanar tiden i den tredje skivans timslånga dronestycke. Musik med oändligt många nivåer. Originellt. Lustfyllt."
(Göteborgs-Posten)

Sten Sandells tionde soloprojekt, men det första intermedia-projektet med musik, text och bilder i en trippel-CD-box. Sofia Jernberg - röst, Nina de Heney - kontrabas/röst och Sten Sandell -piano/röst/komposition har samlats i projektet: music inside the language, där fonetiska klanger ligger till grund för improvisationer och grafiska kompositioner. Duoprojektet speldialoger består av David Stackenäs - gitarr och Sten Sandell - piano RÖSTER: Willy Kyrklund, Staffan Göthe, Rolf Skoglund, Olivia Sandell Billström, Vanja Sandell Billström, Sten Sandell TEXTER: Bengt Emil Johnson, Magnus Jacobsson, Willy Kyrklund, Friedrich Nietzsche, Sten Sandell ""Fri improviserad musik är den enda musikform som tillåter mig som musiker att kunna ändra riktning när jag vill. Fri improviserad musik är den enda musikform där jag kan ändra riktning totalt och byta spelsätt beroende på rumskaraktär. Rummet blir en medspelare som jag kan gå med eller emot. Jag utforskar och åskådliggör hur fria improvisationens riktningsändringar kan gestaltas och rumsliga förhållanden och förutsättningar påverkar spelsätten. Den improviserade musiken jag utforskar är extremt dialoginriktad, där aktion och reaktion inom dialogen i rummet spelar en avgörande roll i processen. Vad jag vill försöka visa är hur ett soniskt språk som helt bygger på deltagarnas lyhördhet kan gestaltas, ett språk utgående från en lyssnande och spelande individ i rummet.


22 kr (219 kr)
Image Tre i en balja
Lennart Hellsings älskade texter svängigt framförda av Dinkelidunk: Caroline Ulvsand, Erland Mauritzon och Inge Pettersson.


16 kr (159 kr)
Image Inside Bach
4/5 i DN

"Det har hänt förr att jazzmusiker spelar Bach. Åtminstone en, nämligen Ron Carter, har också varit kontrabasist. Men det hindrar inte Christian Spering från att göra sin egen grej. Han tar till vara på Bach som improvisatör, och i ett par längre egna stycken utvecklar han polyfon stämföring genom att loopa sin kontrabas och addera ekon. I andra stycken - hämtade från bland annat första violinsonatan, fjärde cellosviten, och första violinpartitan - håller han sig mer strikt till partituren. Det är en sammantaget både ledig och noggrann tolkning, som framhäver det njutbara och tidlösa hos Bach samtidigt som Spering speglar sig själv i sin förmåga att levandegöra materialet. Det måste vara betydligt svårare att spela så än vad som gör sig påmint här."
(Dagens Nyheter)


16 kr (159 kr)
Image Swedish Soprano Saxophone Concertos
4/5 i DN

"Om något soloinstrument förmår sticka ut även i slagverkssammandrabbningar så är det sopransaxofonen - familjens minsting som kombinerar trumpetens kraftfullhet med flöjtens flöde och är en tämligen exotisk röst i konstmusiksammanhang. Phono Suecias allra sista skivutgåva tillägnas tre svenska konserter för sopransaxofon och orkester, där­ibland Rolf Martinssons Hollywood-skimrande "Golden harmon" - ett lyriskt laddat stycke som rör sig lika hemtamt mellan det klassiska och jazzen som solisten Anders Paulsson gjort genom hela karriären. Virtuositeten får utlopp i Sven-David Sandströms rastlöst raffinerade karaktärsstycken. Men starkast lyser solostämman i Anders Eliassons konsert; likt ljusstrimmor som leker mot en nattsvart stråkväv."
(Dagens Nyheter)

Anders Paulsson is one of the finest soloists and boldest pioneers of the soprano saxophone.

His relationship with the soprano saxophone is rooted in an outrageously skilled technique, a relentless hunt for the instrument's own sound and in the solo concertos of Rolf Martinsson , Sven-David Sandström and Anders Eliassonan unquenchable desire for new challenges.

The list of composers, ensembles, conductors and soloists with whom he has collaborated is long and takes in many genres and continents.


Anders Paulsson hör till sopransaxofonens absolut främsta solister och djärvaste pionjärer.

Han har en vidunderlig spelskicklighet, ett kompromisslöst sökande efter sopransaxofonens egen klang och solokonserterna av Rolf Martinsson , Sven-David Sandström och Anders Eliasson präglas av hans omättliga lust till nya utmaningar.

Listan över samarbetande tonsättare, ensembler, dirigenter och solister är gränslös och sträcker sig över både genrer och kontinenter.
 



16 kr (159 kr)
Image Davids Nimm
Tonsättaren Lars Sandbergs sökande, lyssnande musik finns där som ett försiktigt utlagt spår. En melodi stannar upp, utvidgas och går vidare. Det hänger på oss lyssnare att våga lämna bagaget av förutfattade meningar om nutida musik bakom oss och helt enkelt följa musikens väg. Det finns en grafisk enkelhet och förtätning i uttrycket som låter tonerna tala sinsemellan. (Göteborgs-Posten)


16 kr (159 kr)
Image Från Berg till Bäck
De nya musikideal som under 1930-och 40-talen växte fram inom kyrkan i Sverige var en reaktion mot romantiska ideal och drömska klangmålerier. I stället sökte man sig till den äldre musiken. Att uppföra den historiskt riktigt blev ett krav och den så kallade nya sakligheten blev snart både en konstart och en livsstil. Då upplevdes musiken som kärv och modernistisk men i dag ter den sig förunderligt källfrisk och tidlös. Eric Ericson leder sin egen ensemble i körstycken från Gottfrid Berg till Sven Erik Bäck, av vilka han uruppfört ett flertal. Rolf Stenholm spelar på Oscarskyrkans orgel i Stockholm, byggd 1949. Detta är nr 3 i serien Musica Sveciae Modern Classics.


16 kr (159 kr)
Image Motorbike
Jan Sandströms "Motorbike Concerto" har blivit ett av världens mest framförda nutida verk och trombonisten Christian Lindberg har spelat solostämman hundratals gånger i olika konserthus världen runt. "Hemligheten bakom denna trombonkonserts internationella framgångar är dels Lindbergs fantastiska spel, men också det faktum att Sandström älskar musik, något som smittar av sig. Han skriver för åhöraren, och även om det är modern musik, så är den maximalt attraktiv och tillgänglig." skrev en recensent. En annan skrev om körstycket "Det är en ros utsprungen": "ett av den moderna svenska körlitteraturens vackraste verk."


16 kr (159 kr)
Image My Cup of Tea
Sten Melin är en överraskningens man. "Det blir inte som de tänkt sig" är en typisk kommentar, fälld av Sten när han arbetade på ett beställningsverk. Med en bakgrund som jazzmusiker och med kompositionsstudier för Sven-David Sandström och Gunnar Bucht, har Sten Melin tillägnat sig ett helt eget tonspråk med stora variationer i uttrycket.


16 kr (159 kr)
Image Failles
Madeleine Isaksson, född 1956, studerade mellan 1979 - 1987 vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Därefter reste hon till Amsterdam för ett års studier med tonsättaren Louis Andriessen och sedan vidare till Frankrike där hon sedan 1990-talet bor och verkar utanför Paris. Möten med tonsättare som t ex Brian Ferneyhough, Iannis Xenakis, Morton Feldman och Emanuel Nunes har bidragit till hennes utveckling, liksom mötet med Giacinto Scelsis musik i Darmstadt. Bildkonst och litteratur har haft stor betydelse för hennes skapande vilket visar sig i färgsymbolistiska instrument- och formbeteckningar liksom i verbala omskrivningar. Musiken berättar inte, den kommenterar, associerar och uttrycker stämningar genom ett eget utvecklat språk. " Det är något som pågår, något som har lagrats och som tar sig uttryck i en musikalisk form." Citatet är träffande och gäller inte enbart de enskilda verken utan hela Madeleine Isakssons inställning till skapande.


16 kr (159 kr)
Image Bow 5 6
Uppsala Kammarsolister är en av Sveriges ledande stråkensembler som har turnerat över hela världen. Samtliga verk på denna cd är beställningsverk av Musik i Uppland för ensemblen och har uruppförts av Uppsala Kammarsolister.


16 kr (159 kr)
Image Phonetasy
På den här cd'n ville vi ta upp några av de verk som skrivits just för Rollin Phones, musik vi beställt från tonsättare vi tycker om. Att verken är så varierade ligger nog i saxofonkvartettens karaktär; här finns utrymme för det briljanta och rytmiska, men eftersom saxofonen är extra övertonsrik inbjuder det även till en varierad klang ."
Flertalet verk har skrivits till Saxofonkvartetten Rollin' Phones av både svenska och utländska kompositörer. Spännande samarbeten med andra instrumentalister och konstformer planeras och utvecklas kontinuerligt.
Saxofonkvartetten Rollin' Phones som består av Tove Nylund - sopransaxofon, Kristin Uglar - altsaxofon, Helena Friman - tenorsaxofon och Neta Norén - barytonsaxofon bildades 1986 och har varit en frilansande kammarmusikensemble på heltid fram till 1998. Idag arbetar kvartetten projektvis.



16 kr (159 kr)
Image Quartetto Con Forza
Stenhammar Quartet är en av Skandinaviens främsta kvartetter. Deras framföranden präglas av värme och energi samtidigt som de har en högt driven teknisk skicklighet. Till kvartettens profil hör arbetet med nutida musik. Här presenteras stråkvartetter av uppmärksammade tonsättare som Mats Larsson Gothe, Anders Hillborg , Per Mårtensson och Mika Pelo.


16 kr (159 kr)
Image Haunt
KammarensembleNs virtuosa medlemmar består av stämledare i svenska orkestrar, såväl som solister och framstående kammarmusiker. Denna ensemble - " en ensemble som trotsar tyngdlagen " (Svenska Dagbladet) - har fungerat som inspirationskälla för en mängd tonsättare, vilket resulterat i mer än sextio uruppföranden. Denna cd är uppföljaren till "Keep the Change" och tillsammans utgör de ett tvärsnitt ur ensemblens svenska repertoar.


16 kr (159 kr)
1234567
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Mitt konto
Min varukorg: 0 artiklar