Acceptera cookies

NaxosDirect använder cookies. Genom att fortsätta på sidan godkänner du användandet av cookies.
Jag accepterar
Visar 115 artiklar
Image Melos
79 kr
Image Smile, Love and Spices
79 kr
Image Sånger utan ord
Sånger Utan Ord - Mats Bergstrom & Georg Riedel

GRAMMIS-NOMINERAD 2011

LIRA GILLAR

5 AV 6 MÖJLIGA I BETYG I SVENSKA DAGBLADET

4 AV 5 MÖJLIGA I BETYG I GÖTEBORGS-POSTEN

"Sånger utan ord... Skivtiteln har sitt namn efter Mendelsohns pianostycken Lieder ohne Worte. Upphovsmän är exempelvis Monica Dominique, Paula af Malmborg, Ted Gärdestad, Jojje Wadenius, Lille Bror Söderlundh, Olle Adolphson, och gitarristen Mats Bergström gestaltar det mångfasetterade urvalet på ett storartat sätt, variationsrikt i genrestilar som klassisk gitarr, Mississippiblues, bossa, habanera. En osviklig melodikänsla, andante och rytmisk finess - allt sitter som gjutet. Kontra-basisten Georg Riedel medverkar på hälften av spåren i möten som är själfulla och poetiska."
(Svenska Dagbladet)

"Mästerligt!"
(Smålänningen)

Mats Bergström, gitarr; Georg Riedel, kontrabas.
Gitarristen Mats Bergström fick fantastiskt fin kritik för sin skiva med musik av Francisco Tárrega (8.572365). På sin nya CD, Sånger utan ord, ingår bl a Monica Dominiques vackra Kärleken, Ted Gärdestads ballad Himlen är oskyldigt blå samt Lille Bror Söderlundhs Får jag lämna några blommor. Dessutom ingår låtar av Cornelis Vreeswijk, Povel Ramel, Jojje Wadenius m fl.



79 kr
Image Swedish Romantic Organ Music, vol 7
HÖGSTA BETYG I SVENSKA DAGBLADET

"Otto Olssons ben var berömda. Inte som ögonfröjd som Marlene Dietrichs men som fröjd för örat. Det var svårt att tro att den kraftige organisten med sitt stubbade hår hade fötter som lärkvingar, för i pedalspel saknade han sin like. Men han kunde också låta tummarna dansa på nedre manualen medan de andra fingrarna ackompanjerade på den övre. I jul är det femtio år sedan han lämnade sin tjänst i den nu hundraårsfirande Gustaf Vasa-kyrkan efter att ha ryckt upp den svenska orgelmusiken ur dess halvdvala. Fast i själ och hjärta var han symfoniker - en hädisk tanke för landets organister som håller honom som husgud näst efter Bach. Ifall Stockholm haft en symfoniorkester när han valde bana, vete gudarna om inte Alfvén hade måst maka plats åt honom på parnassen. Men i brist på alternativ gjorde Olsson till sin livsuppgift att låta musikens ödmjuke tjänare symboliskt stiga fram i kyrkorummet genom att etablera orgeln som symfonisk maktfaktor. Tyvärr kvävdes hans musa snart av tidsandan men först efter energiskt skapande motstånd. Kulmen var den stora Credo-symfonin med dess skildring av de tre trosartiklarna samt den mästerliga fugan och preludiet i fiss-moll.
Bägge ingår i den sista volymen av Ralph Gustafssons kärleksfulla tolkningar av Otto Olssons samtliga orgelverk kronologiskt ordnade i fyra dubbelalbum. Vare sig man intar dem som ett musikaliskt skrovmål på tio timmar eller en smakbit då och då, kan man bara beundra den hängivna skaran kring mästaren i Gustaf Vasa. Inte minst Curt Carlsson och Mark Falsjö som ger ut en vacker notedition på Runa Nototext för egna medel. Deras hittills fyra volymer täcker en tredjedel av Olssons hela orgelproduktion."
(Svenska Dagbladet)

"Det är en imponerande inspelning som speglar Olssons mångsidighet."
(Kyrkans Tidning)

Ralph Gustafsson är organist i S:ta Maria Magdalena kyrka sedan 1989. Han är även professor i orgel vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och bedriver en omfattande verksamhet som konserterande organist och gästföreläsare såväl i Sverige som internationellt. På denna sjunde volym i serien med svensk romantisk orgelmusik ingår verk av Otto Olssons komponerade mellan åren 1909-1911, bl a Fantasi och fuga över koralen Vi lofve dig o store Gud Op 29, Sonat E-dur Op 38, Fem kanons Op 18a och Gregorianska melodier Op 30.




69 kr
Image Flickan under nymånen
Elisabeth Söderström sjunger sånger av svenska tonsättare såsom C J L Almqvist, Peterson-Berger, Wilhelm Stenhammar m fl.

Elisabeth Söderström, sopran.

Stig Westerberg, piano; Jan Eyron, piano.

79 kr
Image Sånger vid havet
Aulikki Rautawaara, sopran (1-5)
Kerstin Meyer, mezzosoprano (10-12)
Jan Eyron, piano (10-12)
Claes-Hålan Ahnsjö, tenor (13)
Thomas Schuback, piano (13)
Stockholms Radioorkester / Tor Mann (1-9)

79 kr
Image Fler sånger utan ord
Mats Bergström, gitarr
Georg Riedel, bas

Gitarristen Mats Bergström kommer nu med en tredje volym i sin "utan ord"-serie. De tidigare volymerna har fått mycket fin kritik. I denna volym ingår bl a Herkules Jonssons låt, Monica Dominiques vackra Tillägnan och Kärleksvals av Ulrik Neumann.




79 kr
Image Min Första Vaggviseskiva
I hundratals år har bebisar och barn vaggats till sömns med en stillsam melodi. Oavsett om föräldrarna har sjungit eller spelat - eller tryckt på "Play" - har de vetat att musiken oftast fungerat som det är tänkt.
De klassiska kompositörerna har skrivit vaggvisor av olika orsaker - ibland som fristående sånger eller stycken och ibland som en del av ett större verk.
På den här skivan finns flera vilsamma melodier som nog kan hjälpa både ung och gammal att få sova gott.




79 kr
Image Vilken melodi det skall bli
21 originalinspelningar från åren 1939-1940. Bl a ingår "Jag har en liten melodi" och "Min soldat". Ulla Billquist, sång m fl.

79 kr
Image Orchestral Works, Vol. 2
OPUS REKOMMENDERAR

5 AV 6 MÖJLIGA I BETYG I SVENSKA DAGBLADET

4 AV 5 MÖJLIGA I BETYG I GÖTEBORGS-POSTEN

"Det är så uppfriskande att lyssna till denna positiva och genomskickligt komponerade musik, så virtuos, så charmig"
(Hifi & Musik)

"Rasande skickligt spelat och förnämligt inspelad"
(Opus)

"Gävle Symfoniorkester under ledning av Petter Sundkvist briljerar verkligen på den här inspelningen"
"Vem kan säga nej till en så briljant tonsättare som Bo Linde"
(Norra Västerbotten)

"Överhuvudtaget har Petter Sundkvist och orkestern påfallande god hand om Lindes musik"
(Arbetarbladet)

"Här är volym två - och vilken skiva!"
"Det här är en strålande cd, även ljudmässigt och ifråga om det än en gång välgjorda texthäftet, författat av Ulf Jönsson. Underbart!"
(High Fidelity)

"Orkestern är i god form under säker ledning av Petter Sundkvist"
(Gefle Dagblad)

CONTENTS:
A Merry Overture Op 14
At Christmas 1954 Bo Linde finished the orchestral work that has become his most played non-solo piece - A Merry Ouverture. He dedicated the work to Gävleborgs läns orkesterförening (today named Gävle Symphony Orchestra). At the time of when A Merry Ouverture was written the young composer had initiated a lifelong companionship with the orchestra in his hometown. He had returned from Vienna in spring 1954 and by the time he finished opus 14 he had already made a lot of contact with the orchestra and its chief conductor Gunnar Staern. At the age of 21 he made his living as a musical critic in a local newspaper and as piano teacher.

Musica Concertante Op 27
As with a lot of Bo Linde's music his op 27 was commissioned by the Gävle orchestra. The manuscript is dated April 20, 1963 - at a time when Bo Linde was fairly well known to his hometown as one of a very few really serious artists. When the German magazine Industria portrayed the city of Gävle that very year he was the only artist mentioned.

Suite variée Op 21
Friends of Bo Linde and his family always called Suite variée the Bacardi Suite, which was the composer's own name when he wrote it during a long stay in Spain during the summer and early autumn of 1959. The Suite was premiered in Gävle in March 1960 and was called Suite variée. Nowdays the opus 21 suite is mostly called
Suite for small orchestra.

Suite Boulogne Op 32
During the second half of the 1960's Bo Linde's music matured, but he never really let go of the playful and very often humorous style that already from his teens played a vital role in his musical language. A very good example of is Suite Boulogne dedicated to the musicians of the little ensemble that used to play in the city park of Gävle every summer in the 1950's and the early 1960's.

We also would like to remind you of volume 1 in this series:

BO LINDE
ORCHESTRAL WORKS, VOL. 1
(Violin Concerto op. 18 & Cello Concerto op. 29)
Karen Gomyo, violin; Maria Kliegel, cello
Gävle Symfoniorkester / Petter Sundkvist
SSACD 1131




149 kr
Image Piano Concertos
69 kr
Image Satch as Such
"....storband av den här typen behövs på de svenska jazzscenerna........
...."Satchmo" njöt säkerligen i sin himmel........"
Georg Stålberg, Falu-kuriren

"....(om Asplund)....som musiker i världsklass är han den bästa
tänkbara representanten för det unga jazz-Sverige.
.....festivalens (Sandviken Big Bang) musikaliska höjdpunkt...."
Gunnar Holmberg, VLT

".....välpolerat in i minsta treklang men fenomenalt bra...... tydliga, starka arrangemang.....(storbandet) uppnår stundtals
det magiska sound som uppstår när 17 personer låter som ett
instrument.
......mycket bra solister över lag.... Asplund själv, som inte bara
charmar med sitt mellansnack utan spelar det ena vassa solot efter det andra....."
Måns Wallgren, DN

"....sensationellt bra...... annorlunda versioner och fiffiga
arrangemang..... Asplunds trumpetspel framkallade ståpäls..
....mäktig musik...."
Stefan Andersson, Gävle Dagblad

"...(Asplund) skapar ett eget sound i sin hyllning och det är förstås den enda riktiga vägen....
....värdig hyllning till en stor trumpethjälte..."
Lars Schill, Gotlands Allehanda

"....arrangemangen är färgstarka, rent av mästerliga..... många häftiga soloinsatser..... en magnefik Asplund...."
Sven Malm, SVD

"....en av de häftigaste och mest helgjutna svenska jazzplattor vi
hört på mången dag......
... Skivan är en härlig hyllning till 100-åringen Louis Armstrong och innehåller allt från genuin swing till uppkäftig rap, samtligt
förpackad i suveräna arrangemang och exekverat med en entusiasm som kan försätta berg...
...Den måste ni kolla in!....."
Jan Olson, Skånska Dagbladet

"......nya och sensationella tolkningar av Armstrongs musik.....det blir hur bra som helst.....fullständigt, som musikalisk upplevelse....fem kringlor (läs stjärnor) känns lite futtigt!....."
Torsten Carlsson, LT




79 kr
Image Där du går / Where you go
Ett möte mellan två musiker med olika bakgrund och med improvisation som gemensamt uttryck. Centralt är möten och utforskande och utgångspunkten är musik med bärande melodier som folkliga koraler, gregorianik, visor mm i ett gränsland mellan improvisation och interpretation.


"Vi använder många olika instrument: -, bas-, c-flöjt, offerdalsipa, sopransaxofon samt innovationen
kontrabas-flöjt. 3 orglar med olika klangliga möjligheter: kist- med kammarmusikaliskt idiom, en
symfonisk- i franskromantisk stil och Bjurumsorgeln, medeltonsstämd från 1600-talet samt flygel.
Vi undersöker instrumentens klangkvaliteter och använder extended techniques i oväntade melodiska kontext. Erfarenheter från Hagbergs konstnärliga forskning om västerländsk o orientalisk modalitet
samt klangen och tystnadens betydelse som meningsskapande har påverkat musiken, vilket ger såväl
breda klangspektra som meditativa kvaliteter."
/ Anders Hagberg & Johannes Landgren



159 kr
Image SYMFONI 1 & 7
Uppsala kammarorkester

I samband med en hyllningskonsert till Sibelius 150-årsjubileum den 7 maj 2015 släpper Uppsala Kammarorkester och chefdirigent Paul Mägi, Sibelius Symfoni nr 1 och Symfoni nr 7 CD på märket Swedish Society/Naxos. Tidigare har tredje och fjärde symfonierna getts ut på samma märke. Under några år har Uppsala Kammarorkester spelat samtliga Sibelius symfonier. Med valet att ge ut första och sista symfonierna under jubileumsåret vill man symbolisera Sibelius liv och utvecklingen i hans musikaliska skapande. Live-inspelningarna är från två olika konserttillfällen i Uppsala Konsert & Kongress.



119 kr
Image Between always and never
Lena Willemark, vocals
Jönköping Sinfonietta, Jönköping Chamber Choir
Fredrik Burstedt, conductor

"Between Always and Never" is one of the internationally acclaimed double bass player and composer Anders Jormin's most comprehensive works, a contemporary oratorio format as a poetic suite for choir, orchestra and two soloists. The CD is also the first Swedish release of his acclaimed orchestral music.

Vocal soloist Lena Willemark which here shines brightly with a great presence and concentration of expression. The second solo part performed by virtuose Anders Jormin himself on bass.
With texts by Shakespeare, Hemingway, Pia Tafdrup and the composer's own short poems created a music of great character, a music filled both of reflection and inner strength.

Conductor on the album is one of Sweden´s foremost conductors, Fredrik Burstedt.



149 kr
Image Symphony No. 1
Gustav Mahler started work on his First Symphony in Kassel in 1884. Three performance attempts in 1889, 1893, and 1894 were undertaken before he found the final form for the music in 1896. At its premier in Budapest in 1889 he called the piece a "Symphonic Poem in Two Parts" but changed the title to "Titan, a tone poem in symphonic form" for performances in Hamburg in 1893 and Weimar in 1894. It was not until the next performance in Berlin in 1896 that the title became "Symphony for Large Orchestra." When his composing was at its most intensive in 1887-88, "when it became too overpowering and all floodgates inside me had opened and it raced out of me like a mountain stream," he even had to apologize to the opera management for neglecting his work. He described himself as being "in the midst of a trilogy of passions and a whirlwind of life." Mahler was right, but he hardly expected that the reactions would be so negative. He even found that no one would talk to him, that "everyone avoided him like the plague." When new performance opportunities turned up in Hamburg and Weimar, he added descriptive headings and a program for the music in order to help out the listener. But it was, if possible, an ever greater defeat, and ahead of the next performance in Berlin in 1896 he reworked the music by cutting out all "road signs and milestones" and giving the movements new headings. He also cut the second movement, Blumine, and left the remaining four movements intact. On the other hand, he gave the music new instrumental attire by expanding the size of the romantic orchestra he started with, nearly doubling it. Blumine, which was included as the second movement in the original version of the symphony, has its own interesting story. It was first part of the incidental music Mahler composed in Kassel in 1883 for Der Trompeter von Säkkingen (The Trumpeter of Säkkingen) by Joseph Victor von Steffel, before Mahler incorporated it in his symphonic poem. But Blumine, like the early manuscripts for the symphony, was lost, not to be discovered until 1959. The Blumine music was performed for first time after 1894 at a concert conducted by Benjamin Britten in 1967.


69 kr
Image Symphonies Nos. 3 & 4
Uppsala Chamber Orchestra
Paul Mägi, conductor

In his third Symphony, Sibelius partly returned to the classical ideal of style, with its reserved temperament and general chamber-music characteristics. With the exception of the four horns and three trombones, it is the classical Viennese orchestra he makes use of, allowing the strings to dominate and constraining the power of the brass to just a few instances. Everything is highly concentrated and prudently balanced. A tension between major and minor is noticeable throughout the symphony and is traceable to a short whole-tone scale with an appurtenant triton interval that recurs in various guises. The first movement has a propelling pulse and a clear sense of direction. The second movement, with its pastoral and meditative mood, is uncomplicated music, while the third movement must be counted among the boldest Sibelius had achieved to that point. It has the character of both scherzo and ­ nale, and Sibelius himself describes it as "the crystallization of thought out of chaos." It is a struggle between several motif cells, harmonies, and rhythms that unstoppably lead forward to the ­ nale theme and the outpouring that concludes the symphony. It was premiered in 1907 before a largely puzzled audience. Ever since it has been relegated to an undeservedly obscure place among Sibelius's symphonies. Sibelius's Symphony No. 4 was started in 1909 and premiered in 1911. He pointed out to Gustav Mahler regarding the essence of the symphony "that I admired its stringency and style and the deep logic that created an inner connection between all the motifs," and it is fascinating to see just how well this characterizes the music. Everything found in the third symphony is also in evidence here - the whole-tone scale with its triton interval, harmonic ­ elds of tension. But the structure is so much more radical, bolder, and Sibelius has pared away everything super? uous - no arti­ cial gimmicks, no eruptions of sound. All movements die off in pianissimo. Nevertheless it is not pessimistic music, even though there were no kudos from either the public or the critics after its premier. Sibelius expressed much later that he was very happy with the work and that "I still cannot find a single note that I could have omitted, nor is there anything I could have added, which to me is a source of strength and contentment. The fourth symphony represents a very essential and large part of me."


69 kr
Image I'm here! And you?
49:- (ord 149:-)

"Ung körmusik mitt i nuet."
(Svenska Dagbladet)

"Kombinationen folkvisor och Karin Rehnqvists tonsättningar av tonårsdikter är oemotståndlig."
(Helsingborgs Dagblad)

Adolf Fredriks Flickkör sjunger här verk, sakrala och profana, som visar på körens breda och variationsrika repertoar. Ingår gör bl a folkvisor som t ex "Vem kan segla förutan vind" och "Jag unnar dig ändå allt gott". Kören framför också sånger av Debussy, Dvorák, Purcell m fl. Bland den modernare repertoaren kan Karin Rehnqvists "Här är jag! Var är du?" och den roliga "Faderittan satt på taket" av Jan-Åke Hillerud nämnas. Som solist i "Ave Maria" (Bach/Gounod) och "Salut Printemps" (Debussy) kan vi höra Jeanette Köhn som tidigare varit medlem i Adolf Fredriks Flickkör.


Jeanette Köhn, sopran; Magnus Svensson, piano.

Adolf Fredriks Flickkör/Bo Johansson.

Adolf Fredriks Flickkör - I'm here! And you?





KARIN REHNQVIST


1. Här är jag! Var är du?


2. Livsdansen


3. Hörru Vecko-Revyn!


4. Stora kroppsvalsen


5. Alla människor


6. När jag är, hörru, varför det?





HENRY PURCELL


7. Sound the trumpet


8. Let us wander





TRAD (FINLAND)


9. Läksin mina kesäyönä käymään


10. On suuri sun rantas autius





ANTONÍN DVORÁK


11. Zajatá


12. Dyby byla kosa nabrósená





JAN-ÅKE HILLERUD


13. Faderittan satt på taket


14. Gustav Vasa


15. Ont i magen


16. Vår Gud på Gustaf Adolfs torg


17. Fjorton hästar


18. Hej, igazitsad!





TRAD (FRANKRIKE)


19. Are you sleeping, Brother John?





ZOLTÁN KODÁLY


20. Vejnemöjnen muzsikál





TRAD

21. Dona nobis pacem (kanon)





PELLE OLOFSSON


22. Människans hem





CÉSAR FRANCK


23. Panis angelicus





BACH/GOUNOD/HILLERUD


24. Ave Maria





VELJO TORMIS


25. Laulusild





CLAUDE DEBUSSY


26. Salut Printemps!





TRAD (ÅLAND)


27. Vem kan segla





TRAD (DALARNA)


28. Jag unnar dig ändå allt gott





TRAD (SVERIGE)


29. Vi foro över sjön





TRAD (GOTLAND)


30. Vi gångar oss

79 kr
Image Complete Works for Organ, The
49:- (ord 169:-)

HÖGSTA BETYG I SVENSKA DAGBLADET

HÖGSTA BETYG I HIFI & MUSIK

"Auktoritet och fin känsla i tolkningarna, liksom i de tidigare volymerna i denna serie"
(Svenska Dagbladet)

"Fryklöfs produktion blev inte speciellt omfattande. Hans orgelverk ryms på en cd. Men med säker formkänsla och avancerad harmonik hör de till den svenska orgellitteraturens mest betydande och spännande verk. Allt utmärkt uttolkat av Ralph Gustafsson"
(Norra Västerbotten)

"...Allt utmärkt uttolkat av Ralph Gustafsson..."
(Norra Västerbotten)

"Fryklöfs berömmelse vilar på "Passaglia" och "Symfoniskt stycke", som här framförs på ett helt grandiost sätt."
(Helsingborgs Dagblad/Landskrona-Posten)

Harald Leonard Fryklöf was born on 14 September 1882 in the university city of Uppsala. While he was still a student at the conservatory, Harald Fryklöf sought out Johan Lindegren, a much regarded music teacher, with whom he studied counterpoint and composition. In 1876 Lindegren became the assistant lecturer in counterpoint at the Stockholm Conservatory.
Harald Fryklöf spent the period from September to December 1905 in Berlin where he studied instrumentation with Philipp Scharwenka. Fryklöf claimed that this instruction was very beneficial to him. The results of his organist examination in 1903 are evidence of Harald Fryklöf's affinity for the theory of harmony. And so it was very natural that his gifts in this direction were exploited at an early stage. Following various shorter periods as temporary organist in the Jacob and Johannes churches in Stockholm he became the long-term locum as organist of Stockholm Cathedral in 1908. Only a few months before he died, Harald Fryklöf officially became organist there.

Among the composers that he admired were Max Reger and Carl Nielsen, one for his striking harmonic imagination and the other for the purity of his classicism. But one also finds an affinity with Emil Sjögren's lyrical Nordic style.

In March 1919 Harald Fryklöf contracted Spanish flu. This led to pneumonia and, after being ill for a few days, he died on the morning of 11 March at the Ersta Hospital at the early age of 36 years.

Ralph Gustafsson is the organist of Stockholm's Maria Magdalena Church and organ professor at the Royal College of Music in Stockholm where he also trained as an organist with Gotthard Arnér as organ tutor, Anders Bondeman as lecturer in improvisation, Carin Gille-Rybrant as piano lecturer and Eric Ericson as tutor in choral conducting. He continued his training as an organist with Flor Peeters in Belgium. Ralph Gustafsson came into contact with the late romantic tradition in Swedish keyboard music in his native Norrköping where he was taught by Nils Eriksson who was an organist, composer and pupil of Otto Olsson. He has continued to study and document this repertoire over the years. Ralph Gustafsson's recordings include music by Niels W Gade (Bis-CD-496), Pierre DuMage, Louis-Nicholas Clérambault (SCD 1059), Gustaf Hägg (SCD 1080), Oskar Lindberg (SCD 1081-82), Emil Sjögren (SCD 1083-84), Elfrida Andrée (SCD 1085) and Otto Olsson (SCD 1121-22, 1123-24, 1125-26, 1127-28).


Harald Fryklöf

1. Impromptu festivo


2. Fuga e-moll


3. Dubbelkanon


4. Preludium till koralen 198


5. Preludium till koralen 424


6. Entrata all´antico


7. Andante funèbre


8. Symfoniskt stycke


9. Passacaglia

79 kr
Image Swedish Romantic Organ Music, vol 6
HÖGSTA BETYG I SVENSKA DAGBLADET



"Otto Olssons ben var berömda. Inte som ögonfröjd som Marlene Dietrichs men som fröjd för örat. Det var svårt att tro att den kraftige organisten med sitt stubbade hår hade fötter som lärkvingar, för i pedalspel saknade han sin like. Men han kunde också låta tummarna dansa på nedre manualen medan de andra fingrarna ackompanjerade på den övre.
I jul är det femtio år sedan han lämnade sin tjänst i den nu hundraårsfirande Gustaf Vasa-kyrkan efter att ha ryckt upp den svenska orgelmusiken ur dess halvdvala.
Fast i själ och hjärta var han symfoniker - en hädisk tanke för landets organister som håller honom som husgud näst efter Bach. Ifall Stockholm haft en symfoniorkester när han valde bana, vete gudarna om inte Alfvén hade måst maka plats åt honom på parnassen. Men i brist på alternativ gjorde Olsson till sin
livsuppgift att låta musikens ödmjuke tjänare symboliskt stiga fram i kyrkorummet genom att etablera orgeln som symfonisk maktfaktor.
Tyvärr kvävdes hans musa snart av tidsandan men först efter energiskt skapande motstånd. Kulmen var den stora Credo-symfonin med dess skildring av de tre trosartiklarna samt den mästerliga fugan och preludiet i fiss-moll.
Bägge ingår i den sista volymen av Ralph Gustafssons kärleksfulla tolkningar av Otto Olssons samtliga orgelverk kronologiskt ordnade i fyra dubbelalbum.
Vare sig man intar dem som ett musikaliskt skrovmål på tio timmar eller en smakbit då och då, kan man bara beundra den hängivna skaran kring mästaren i Gustaf Vasa. Inte minst Curt Carlsson och Mark Falsjö som ger ut en vacker notedition på Runa Nototext för egna medel. Deras hittills fyra volymer täcker en tredjedel av Olssons hela orgelproduktion."

(Svenska Dagbladet)



Ralph Gustafsson, orgel.

Otto Olsson - Orgelmusik, 1903-1908



CD 1

1. Adagio Dess-dur Op 14:1

2-6. Svit G-dur Op 20

7. Marche solennelle Op 17:1

8-12. Fem pedalstudier Op 26



CD 2

1-5 Svit för orgelharmonium Op 16

6 Cantilena Op 17:2

7. Pastoral Op 17:3

8-19. Tolv orgelstycken över koralmotiv Op 36

79 kr
Image Swedish Romantic Organ Music, vol 4
Ralph Gustafsson, orgel.
Elfrida Andrée - Orgelverk, komplett



Orgelsymfoni nr 2 Ess-dur för orgel och mässingblåsorkester

1. Allegro moderato

2. Andantino cantabile

3. Finale: Allegro maestoso



4. Andantino e-moll

5. Fuga con spirito Ess-dur



Koral med variationer d-moll

6. Koral

7. Variation 1

8. Variation 2

9. Variation 3



10. Andante G-dur

11. Melodi ciss-moll



Orgelsymfoni nr 1 h-moll

12. Moderato

13. Fugato: Andante lento e grazioso

14. Cantabile

15. Finale: Allegro giusto e maestoso



16. Symfonisk dikt e-moll


69 kr
Image Swedish Romantic Organ Music, vol 2
Ralph Gustafsson, orgel.
CD 1



1-5. Fem preludier

6. Melodi i folklig ton

7-8. Preludium och fuga a-moll

9. Konsertfantasi

10. Marcia funebre

11. Högtidsmarsch

12-15. Sonat g-moll

16-26. Musik till Jobs bok



CD 2



1. Introitus solennis

2. Sorgemusik

3. I denna ljuva sommartid

4-9. Variationer över en gammal dalakoral

10-12. Tre orgelkoraler

13. En gammal psalmmelodi fårn Mora

14. Gammal fäbodspsalm från Dalarna

15. Bröllopsmusik

16. Parafras över en melodi från Åhl

17-20. Fyra orgelkoraler

21. Den signade dag

22. Bröllopsmusik nr 2

23-26. När stormen lurar skalla (liten partita)


69 kr
Image Klassisk musik att längta till
När livet snurrar på är det lätt att dras med i virveldansen med många ”bör” och ”måsten”. Låt inte stressen ta överhanden! Bejaka barnet som bor i dig. Tillåt dig dagdrömma en stund. Tillåt dig en stunds längtan. Det mår både kroppen och själen gott av. Den här skivan innehåller ett musikaliskt urval med romantiska förtecken, det vill säga musiken är främst från den musikaliska epok som kallas romantiken. Storheter som Schumann, Grieg, Alfvén och Rachmaninov komponerade ofta dramatiskt och fyllde sin musik med många och starka känslor. Det är musik att längta till.




69 kr
Image Klassisk musik att studera till
Lugn, harmonisk klassisk musik att studera till. CDn innehåller bl a Händels vackra "Largo" ur "Xerxes" och den långsamma satsen ur Chopins andra pianokonsert.

Diverse artister & orkestrar.



69 kr
Image Klassisk musik att äta middag till
Lugn, harmonisk klassisk musik som passar att äta middag till.
Ingår gör bl a den fina långsamma satsen ur Griegs pianokonsert och "Blommornas vals" ur Tjajkovskijs "Nötknäpparen".

Diverse artister & orkestrar.



69 kr
Image Klassisk musik för hemmet
Denna CD innehåller uppiggande och varierad klassisk musik att ha när man är hemma. Bl a ingår första satsen ur Mozarts "Eine kleine Nachtmusik", "Ungersk dans nr 5" av Brahms och Uvertyren till Wilhelm Tell av Rossini.





69 kr
Image Klassisk musik att koppla av till
Lugn, harmonisk klassisk musik att koppla av till. CDn innehåller bl a "Gymnopedi nr 1" av Satie och den långsamma satsen ur Beethovens
"Månskenssonat".



Diverse artister & orkestrar.



69 kr
Image Klassisk musik för kärlek
Lugn, harmonisk klassisk musik som skapar en romantisk bakgrund. Ingår gör bl a den kända långsamma satsen ur Mozart 21:a pianokonsert ("Elvira Madigan") och det vackra Adagiettot ur Mahlers femte symfoni.




Diverse artister & orkestrar.



69 kr
Image Klassisk musik att vakna till
Lugn, harmonisk klassisk musik att vakna till. Innehåller bl a "Morgonstämning" ur "Peer Gynt" av Grieg och Boccherinis kända "Menuett".



Diverse artister & orkestrar.



69 kr
Image His Love Is Strong
Josefine Lindahl är, trots att hon bara är knappt 20 år, redan en flitigt anlitad solist som har sjungit vid olika tillställningar och i många sammanhang.
Nu har hon släppt sin första skiva, "His love is strong".
Hon har en fantastisk röst och en självklar och lysande säkerhet på scenen som avslöjar att hon hållit på med sång och musik i många år. Dessutom så brinner hon av en längtan att nå ut med sin musik och sitt budskap, något som är tydligt på skivan.
Med fokus på kompisarna utanför kyrkan började Josefine Lindahl skriva sånger. De flesta sångerna är på svenska. Genren är soul, pop och blues. Produktionen innehåller både eget och andras material. Josefines röst är högst personlig, med lite " go rasp" på toppen!




59 kr
Image En vacker dag
En Vacker Dag - Studio Chorus, Sundsvall Chamber Orchestra, Jorgen Sundeqvist, Petra Nielsen, Lina Hedlund, Jakob Stadell, Patrik Gronlund, Lars T. Johansson, Susanne Jonsson, Martha Widen, Hans Sandqvist, Par-Ake Stockberg, Per Nordgren, Pelle Nordlander, Hakan Englund, Jon Terje Svendsen & Anders Ohrstrom

MUSIKAL OM SKOTTEN I ÅDALEN 1931

MEDVERKAR GÖR BL A PETRA NIELSEN



...När Petra Nielsen summerar sin karriär är jag övertygad om att hennes insatser i den här musikalen tillhör det hon är mest nöjd med...

...Lina Hedlund gör genomgående mycket bra sånginsatser...

...en högklasig representation av en riktigt, riktigt bra musikal...

(Tidningen Ångermanland)



Den 14 maj 1931 är ett datum som fortfarande väcker starka känslor i många kretsar. Denna vårdag öppnade utkommenderad militär eld mot strejkande arbetare i Lunde utanför Kramfors i Ångermanland. Fem personer dödades och lika många blev skadade. Man demonstrerade mot att strejkbrytare hade anställts under pågående konflikt.



Ekot från skotten i Ådalen spred sig snabbt över Sverige och skapade även rubriker utomlands. Allt sedan dess har Ådalen -31 varit en milstolpe i svensk historieskrivning.



Musikalen "En vacker dag" önskar ge liv åt människorna som levde 1931 - vad kände de, vad drömde de om, vad hoppades de? Det handlar inte om ond eller god, rätt eller fel - snarare om hur tillfälligheter och enskilda människoöden flätas samman och blir en del av det vi kallar historien.



MANUS: Bo R. Holmberg och Peter Snickars

TEXT: HansOlov Furberg, Hans Garneij, Bo R Holmberg och Peter Snickars

MUSIK: HansOlov Furberg och Hans Garneij


Sångsolister:

Lina Hedlund; Lars T Johansson;


Susanne Jonsson; Petra Nielsen;


Jakob Stadell; Martha Widén;


Anders Öhrström.

En vacker dag

1. Uvertyr


2. Det glada 20-talet


3. Lina Hedlund & Petra Nielsen: För mammornas skull


4. Petra Nielsen: En vacker dag


5. Lina Hedlund, Susanne Jonsson & Martha Widén: Lita på mig


6. Susanne Jonsson: Jag minns hennes händer


7. Lina Hedlund, Susanne Jonsson & Martha Widén: Vi ska alltid ha varandra


8. Jakob Stadell: Nej


9. Petra Nielsen: En gång var du en del av mig


10. Lars T Johansson: 1917


11. Petra Nielsen: Jag gav dem mitt allt


12. Jakob Stadell & Anders Öhrström: Kom hem igen


13. Petra Nielsen & Lars T Johansson: Intvätt


14. Lina Hedlund: I min värld


15. Susanne Jonsson: Vi gick över ängen


16. En sån förunderlig dag

99 kr
Image Det goda livet
På senare tid har det kommit en mängd skivor på temat avkoppling. Musiken på "Det goda livet" är visserligen mycket behaglig att lyssna på, men också mer än så.



Den är luftig och spirituell med välkända klassiska stycken och svenska visor i instrumentala arrangemang, musik som väcker livslust och inspiration.



All musik på den här dubbel-CDn är noga utvald för att illustrera texten i CD-boken som är specialskriven av författaren Tomas Sjödin.

________________________________________________




Långt där borta blänker det goda livet som en hägring. I ett behagligare klimat, på behörigt avstånd från krav och förväntningar, oro över arbete och ekonomi väntar det liv som är så svårt att få till när vardagen pressar på. En flygresa bort, nedsjunken i en solstol med ett glas i handen och god bok i knäet skall allt bli annorlunda. Där och då skall lugnet infinna sig. Det goda, djupa lugn som själen ropar efter. Men för den som söker det goda livet någon annanstans, i en annan tid, under andra omständigheter väntar objudna gäster. Rastlösheten, besvikelsen och ledan vet vägen dit. Förr än man anar det gör de också anspråk på en plats i solen.



Det goda livet ligger inte där borta, det är ett landskap inuti människan, ett sätt att förhålla sig till det liv som blev. Om man inte finner det goda livet inom sig själv kan man aldrig hitta det. När skärpan ställs långt bort blir det hitersta otydligt, något vi stänger dörren till genom att underkänna den verklighet vi till vardags trampar omkring i. Den är för trist, för bunden, för vanlig. Jag tror att nyckeln till att hitta det goda livet är att vara nöjd med det man har. När det närmaste och enklaste tas på allvar öppnas vidunderliga världar. Men det har blivit fult att vara nöjd. Stolt får man vara, men inte nöjd. Den nöjde blir per definition den drömlöse, den som avstannat. Jag tror att det är precis tvärtom. Det är den nöjde som drömmer drömmar. Ordet nöjd återfinns ibland i det större ordet förnöjsamhet. Det används inte så ofta numera. Kanske för att det har något snällt, nästan mesigt över sig. Men förnöjsamhet är inte ett försiktigt balanserande, inte lagom. Förnöjsamheten har ett eget centrum. Den inte bara finner sig i omständigheter men finner skäl att glädja sig över det enklaste. Förnöjsamheten slår inte ut med armarna inför allt denmöter. Den rymmer både kamplust och engagemang. Till och med protest när livet förkrymps, den ser och bryr sig, men har aldrig fullt upp med sig och sitt. Sådant lär man sig inte var som helst.



Det brukar sägas att framstegen tar slut när missnöjet tryter. Kanske ligger det en del sanning i de orden. Eller så tror vi att det är så, och fortsätter upprepa dem därför att vi inte är bekanta med kraften i att vara nöjd.



Att vara nöjd är att uppskatta det som finns, att våga se att det goda finns, kanske inte som ett permanent tillstånd, men som stunder av förtätning och närvaro. Något man upptäcker snarare än skaffar sig, eller reser till. Det goda livet finns att upptäcka i det nuvarande och närvarande. Det gör inget väsen av sig. Det viskar till oss i stunder av eftertanke, omsorg om nära och kära, en vacker melodi eller vindens sång i trädkronorna. Den som har funnit det goda livet inom sig själv kan känna igen det nästan överallt.



Långt där borta blänker det goda livet som en hägring. I ett behagligare klimat, på behörigt avstånd från krav och förväntningar, oro över arbete och ekonomi väntar det liv som är så svårt att få till när vardagen pressar på. En flygresa bort, nedsjunken i en solstol med ett glas i handen och god bok i knäet skall allt bli annorlunda. Där och då skall lugnet infinna sig. Det goda, djupa lugn som själen ropar efter. Men för den som söker det goda livet någon annanstans, i en annan tid, under andra omständigheter väntar objudna gäster. Rastlösheten, besvikelsen och ledan vet vägen dit. Förr än man anar det gör de också anspråk på en plats i solen.



Det goda livet ligger inte där borta, det är ett landskap inuti människan, ett sätt att förhålla sig till det liv som blev. Om man inte finner det goda livet inom sig själv kan man aldrig hitta det. När skärpan ställs långt bort blir det hitersta otydligt, något vi stänger dörren till genom att underkänna den verklighet vi till vardags trampar omkring i. Den är för trist, för bunden, för vanlig. Jag tror att nyckeln till att hitta det goda livet är att vara nöjd med det man har. När det närmaste och enklaste tas på allvar öppnas vidunderliga världar. Men det har blivit fult att vara nöjd. Stolt får man vara, men inte nöjd. Den nöjde blir per definition den drömlöse, den som avstannat. Jag tror att det är precis tvärtom. Det är den nöjde som drömmer drömmar. Ordet nöjd återfinns ibland i det större ordet förnöjsamhet. Det används inte så ofta numera. Kanske för att det har något snällt, nästan mesigt över sig. Men förnöjsamhet är inte ett försiktigt balanserande, inte lagom. Förnöjsamheten har ett eget centrum. Den inte bara finner sig i omständigheter men finner skäl att glädja sig över det enklaste. Förnöjsamheten slår inte ut med armarna inför allt denmöter. Den rymmer både kamplust och engagemang. Till och med protest när livet förkrymps, den ser och bryr sig, men har aldrig fullt upp med sig och sitt. Sådant lär man sig inte var som helst.



Det brukar sägas att framstegen tar slut när missnöjet tryter. Kanske ligger det en del sanning i de orden. Eller så tror vi att det är så, och fortsätter upprepa dem därför att vi inte är bekanta med kraften i att vara nöjd.



Att vara nöjd är att uppskatta det som finns, att våga se att det goda finns, kanske inte som ett permanent tillstånd, men som stunder av förtätning och närvaro. Något man upptäcker snarare än skaffar sig, eller reser till. Det goda livet finns att upptäcka i det nuvarande och närvarande. Det gör inget väsen av sig. Det viskar till oss i stunder av eftertanke, omsorg om nära och kära, en vacker melodi eller vindens sång i trädkronorna. Den som har funnit det goda livet inom sig själv kan känna igen det nästan överallt.

(Tomas Sjödin)




149 kr
Image Fånga dagen
...Om det är sant att varje dag är ett helt liv så är den här dagen oändligt viktig...

(Tomas Sjödin)



UR INNEHÅLLET: "Brusa högre lilla å" (J:son Lindh), "Final" ur "Eine kleine Nachtmusik" (Mozart), "Dans i de saligas ängder" ur "Orfeus och Eurydike" (Gluck), "Vallflickans dans" (Alfvén), "Menuett" (Boccherini), "Så skimrande var aldrig havet" (Taube).


Fånga dagen




CD 1


1. Andante ur Divertimento KV 136 (Mozart)


2. Brusa högre lilla å (J:son Lindh)


3. By the River ur Florida-svit (Delius)


4. Intermezzo ur Carmensvit nr 1 (Bizet)


5. Sats 1 ur Hornkonsert nr 1 (Mozart)


6. Vårsång ur Sånger utan ord (Mendelssohn)


7. La Rejouissance ur Royal Fireworks Music (Händel)


8. Elizabethan Serenade (Binge)


9. Så skimrande var aldrig havet (Taube)


10. Andante ur Symfoni nr 53 "L'Impériale" (Haydn)


11. Fjäriln vingad syns på Haga (Bellman)


12. Till rosorna ur Frösöblomster (Peterson-Berger)


13. Polka från Roslagen (Alfvén)


14. Rositapolka (Tárrega)


15. Menuett (Boccherini)


16. Sats 3, Allegro, ur Brandenburgkonsert nr 4 (Bach)


17. Skridskoåkarna (Waldteufel)


18. Final ur Eine kleine Nachtmusik (Mozart)





CD 2


1. Drottningen av Sabas ankomst (Händel)


2. Vals ur Serenad för stråkar (Tjajkovskij)


3. Sats 3 ur Trumpetkonsert (Haydn)


4. Vid Larsmäss (Peterson-Berger)


5. Älskliga blommor små (Taube)


6. Dans i de saligas ängder ur Orfeus och Eurydike (Gluck)


7. Visa vid vindens ängar (Paulson)


8. Scherzo ur Soirées d´Autuil (Coste)


9. Serenad ur Stråkkvartett Op 3:5 (Haydn)


10. Andantino ur Konsert för flöjt och harpa (Mozart)


11. Badinerie ur Orkestersvit nr 2 (Bach)


12. Für Elise (Beethoven)


13. Allegro ur Harpkonsert (Wagenseil)


14. Cavatina ur Miniatyrer (Dvorák)


15. Opp Amaryllis (Bellman)


16. Våren (Grieg)


17. Den första gång jag såg dig (Sjöberg)


18. Melodi i F-dur (Rubinstein)


19. Vallflickans dans (Alfvén)






















99 kr
Image New World of Jazz
The New World of Jazz



1. Urgur (Grump)


2. So Long


3. Admit It


4. Matador


5. All Things Waltz


6. Childish Things


7. Great Balls Of Fire


8. 13 Seagulls


9. Double Duke (Rubber Bottom, Cottontail)


10. Namibia-Diapam


11. Part VI


12. Let Freedom Ring


13. Or Not


14. The Waiting Game



79 kr
Image Dance of Life (Livets dans)
159 kr
Image Ur svenska hjärtans djup
Ur svenska hjärtans djup
- Nationaldagsyra
- Tradition och högtid
- Folkparksfavoriter



79 kr
Image Min Första Fiolskiva
I allt från folkmusik till filmmusik är fiolen instrumentens stora stjärna. Miljoner barn världen över lär sig att spela på den och toppartister får den att låta vackert.
De kan också göra smarta saker på den; låta fingrarna susa upp och ner och föra stråken så snabbt att du knappt kan se den. Ta till exempel musik av herr Paganini på spår 1 - han visste verkligen hur man briljerar.
Här är fiolen i rampljuset - lyssna hur den sjunger!




79 kr
Image Det goda livet
På senare tid har det kommit en mängd skivor på temat avkoppling. Musiken på "Det goda livet" är visserligen mycket behaglig att lyssna på, men också mer än så. Den är luftig och spirituell med välkända klassiska stycken och svenska visor i instrumentala arrangemang, musik som väcker livslust och inspiration. Texten i CD-boken som är specialskriven av författaren Tomas Sjödin.

"Det goda livet ligger inte där borta, det är ett landskap inuti människan."
(Tomas Sjödin)



79 kr
Image 25 år med Klassiska Favoriter
I 25 år har Naxos levererat klassiska favoriter till musikälskare över hela världen. Katalogen omfattar flera tusen titlar men här har vi begränsat oss till 18 som genom sin konstnärliga kvalitet, skönhet och popularitet är goda representanter för det Naxos vill förmedla under minst 25 år till- kärlek till den klassiska musiken!



25 kr
Image Fånga dagen
"Kärleken kan få tiden att stanna. Den, och bara den, kan fånga den flyende dagen."
(Thomas Sjödin)




79 kr
Image Min Första Pianoskiva
Hör när pianot förvandlas till en humla, en åsna, några troll, en fågel, en häst och en fjäril! Ibland är det inget annat än ett vanligt piano, men musiken som kommer ur det är vacker och spännande. Känner du igen Blinka lilla stjärna där? Mozart får den att blinka på alla tänkbara sätt. Det finns så mycket att tycka om här. Och allt kommer ur ett och samma fantastiska instrument: pianot.

Det här är volym 4 i serien "Min Första Skiva", tidigare utgivna titlar är "Min Fösta Klassiska Skiva (8578203S)", "Min Fösta Mozartskiva (8578204S)" och "Min Fösta Beethovenskiva (8578206S)".



79 kr
Image Min Första Beethovenskiva
Beethoven var en musikalisk jätte. Han var inte längre eller tjockare än någon annan, men hans musik är mäktig och hans namn är stort. Beethoven är som en olympisk mästare i klassisk musik. Vissa delar av den musik han skrev är allvarlig och stark, och andra delar är väldigt ljuva. Lyssna på orkestrar, pianon, fioler och andra instrument som spelar några av de mest berömda stycken som finns!

Det här är volym 3 i serien "Min Första Skiva", tidigare utgivna titlar är "Min Fösta Klassiska Skiva (8578203S)" och "Min Fösta Mozartskiva (8578204S)".



79 kr
Image Genius of Beethoven, The
2 CD TILL PRISET AV 1

I Naxos Genius of-serie har nu turen kommit till Ludvig van Beethoven. Här finns de givna favoriterna såsom första satsen från Symfoni Nr. 5, Adagio sostenuto från Månskenssonaten, Für Elise samt satser ur hans pianokonserter och den pampiga Ode to Joy ur nionde symfonin.


69 kr
Image Sommar vid torpet
Sommar vid torpet • hyllning till naturen och svensk folkton

Inte är det väl så underligt att vi nordbor, svältfödda på sol och sommar som vi är, söker oss till just den årstiden när det gäller att ge uttryck för vår längtan i musik.

Det är ingen tillfällighet att det bland kompositörerna på den här skivan bara är svenskar! Alla hyllar de sommaren på sitt personliga vis. Så luta er tillbaka och njut av sommardoftande stycken som t ex Peterson-Bergers "Intåg i sommarhagen”, Alfvéns ”Midsommarvaka”, och Bellmans ”Fjäriln vingad syns på Haga”.

Helsingborgs Symfoniorkester, GöteborgsMusiken, Göteborgs Symfoniker m fl.



79 kr
Image Sommar i Folkets Park
Lasse Dahlquist, Evert Taube, Alice Babs, Snoddas, Povel Ramel m fl.


79 kr
Image Sommar i skärgården
Jussi Björling, tenor m fl
GöteborgsMusiken / Jerker Johansson
Gävle Symfoniorkester / Hans Ek




79 kr
Image Romantic Violin
"Violin: ett instrument att kittla det mänskliga örat med genom att gnida en hästsvans mot en katts inälvor."
Ambrose Bierce (am. författare, 1842-1914)

Denna något burleska beskrivning av orkesterns huvudinstrument väcker knappast några romantiska känslor - men det gör däremot musiken på den här skivan! Många av de stora mästarna komponerade några av sina allra mest smäktande stycken just för violinen och det här är ett koncentrat av starka känslor och bedårande melodier.

Som exempel kan nämnas Beethovens Romance, här framföd av "fru Naxos" själv, Takako Nishizaki, eller Mozarts undersköna Adagio från hans tredje violinkonsert och även Massenets Meditation ur Thais, ett stycke som verkligen kan kallas en "klassisk favorit".

En skiva som gjord avkopplande stunder under mörka vinterkvällar, eller kanske som ett tips i god tid inför Alla Hjärtans Dag!

Innehåll:
BEETHOVEN Romance
KREISLER Liebesleid
SINDING Romance
DVORÁK Humoresque
MASSENET Méditation ur Thais
BACH Largo ur Dubbelkonserten
GLAZUNOV Méditation
MOZART Adagio ur Violinkonsert nr 3
MONTI Csardas
WIENIAWSKI Légende
TCHAIKOVSKY Finale ur Violinkonserten




79 kr
Image Silent Waves
I see my compositions as images and feelings, both of light and dark, in my own secret garden. Dreams and truths are woven together in harmony.I want my music to give the listener a feeling of redemption before life and its secrets.

In my two previous productions Silent Dreams ( 2009 ) and Silent Moves ( 2010 ) published by Naxos I have been trying to convey the feeling of " my own secret garden ". In these recordings the cellist Paula Gustafsson had a prominent role as a soloist together with musicians from the Gothenburg Symphony. In this series of productions my new record has been named " Silent Waves ". I am delighted that my daughter Amelie is part of this production as a solo violinist.

79 kr
Image Svenska Klassiska Favoriter
STORSÄLJARE I NY FÖRPACKNING! Favorit-titlarna från Naxos har sålt över en miljon exemplar bara i Sverige och är därmed den största klassiska skivsuccén någonsin.

Midsommarvaka, Elegi och Roslagsvår av Hugo Alfvén, fyra Frösöblomster av Peterson-Berger, Pastoralsvit av Lars-Erik Larsson, Marcia av Wirén, Svenskt festspel av Söderman och Mellanspel ur Sången av Stenhammar - visst gör verken på den här skivan skäl för namnet Svenska Klassiska Favoriter! Och själva skivan blev snart en svensk favorit också och sålde 50.000 ex i förhandsorder (tillräckligt för en guldskiva), något som en svensk orkesterskiva dittills aldrig mäktat med. Man skulle kanske kunna tro att det är lätt att spela välkänd musik av det här slaget, men förmodligen är det precis tvärtom. Helt klart är Okko Kamu rätte mannen för uppdraget: här frodas ingen påfrestande högtravande nationalromantism och här finns inget instängt och förlegat. Helsingborgs Symfoniorkester spelar med stor entusiasm och glöd, med snärt och frisk fläkt och musiken låter lika fräsch som den dag den skrevs.

Svenska Klassiska Favoriter med Helsingborgs Symfoniorkester under Okko Kamu

79 kr
Image Tranquillo
Klassiska stycken av bland andra Wolfgang Amadeus Mozart, Gabriel Fauré och Edvard Grieg framförs på flygel och kontrabas. Arrangemangen är dock helt nya eftersom kompositionerna ursprungligen är skrivna för solosång, kör a cappella, orkester etc.

”Det har varit en utmaning att identifiera och bevara de bärande musikaliska elementen så att styckenas karaktär inte förändras trots en liten sättning”, säger Thomas Gustavsson som är duons pianist och arrangör. ”Det händer mycket i år – min andra ensemble New Tide Orquesta firar 20-årsjubiléum med att ge ut två album.”

Målsättning har varit att åstadkomma ett album med en lågmäld och avskalad klangbild, därav titeln Tranquillo som är en musiktermen för lugnt.

PianoBasso är: Thomas Gustavsson piano och Andreas Gustafson kontrabas.




79 kr
12345
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Mitt konto
Min varukorg: 0 artiklar